Pán Péter mindig gyerek maradt, soha nem nőtt fel. Sajnos ez a való világban nem sokaknak adatik meg, így még az olyan kemény rockerek is megkomolyodnak (ki-ki a saját mértékében…), mint Petya, Lali, Karesz és én. A középiskolában mi voltunk a legkitartóbb fiúbanda, már 9. osztály legelején összeálltunk, mivel az énektanárunk, Ervin bá’, eszméletlen jófej volt, simán odaadta az iskolai zene- és énekkar próbatermét heti két-három alkalommal – ez azért volt szuper, mert hangszigetelt volt a terem, mivel az énekkarosok egy-egy fellépés előtt állandóan próbáltak. Ervin bá’ egyedül annyit kért, hogy ne menjen a tanulás rovására, és mi ehhez tartottuk is magunkat. Miénk volt 4 éven keresztül minden iskolai bulin a színpad, mi csináltuk a zenét, amire az egész gimi tombolt!
Na, hát azóta eltelt pár év. Bár hobbiszinten még játszunk, és szeretjük is, műs dolgok felé fordultunk mindannyian. Ketten közülünk már apukák, én a nyáron nősülök, Karesz pedig pár hónap belül Olaszországba költözik a szerelméhez, Enzóhoz.
Petya az apja családi vállalkozásába szállt be, és most céges autó bérlésén gondolkodnak. Egészen pontosan azon, hogy hitelre vegyenek-e, lízingeljenek vagy a tartós bérlés lenne esetleg a legjobb a megoldás?
Úgyhogy a szokásos minden hónap első csütörtökje, amikor találkozni szoktunk, erről a témáról szólt.
Karesz talált egy szuper weboldalt, itt, ahol mindent megtudtunk erről a 3 finanszírozási lehetőségről, előnyökről, hátrányokról, különbségekről…
Ott kezdődött a dolog, hogy ahogy megnyitottuk az oldalt, felajánlott egy 5 részes, költségcsökkentő sorozatot, céges autókhoz. Csak ki kellett tölteni egy űrlapot, a cég nevével, e-mail címmel, a nevünkkel és telefonszámunkkal. Ezt Petya gyorsan meg is csinálta, mondván, később mindenképp elolvassa.
Ezután rátértünk a lényegre. A weboldalon volt egy Hitel, lízing, bérlet, áfa menüpont, itt megtaláltunk mindent, amire szükségünk volt. Megtudtuk, hogy a hitel és a lízing sok közös vonást hordoz. Mind a két lehetőségnél elkönyvelhetjük például a cégnek az autó amortizációját, stb. A tulajdonjog tekintetében azonban különbség van. Míg hitel esetén a szerződés aláírásával a mi nevünkre kerül a gépjármű, addig lízing esetén ez csak az utolsó részlet kifizetésekor történik meg. Illetve, még finanszírozás tekintetében is van egy lényeges különbség: lízing esetén ugyanis fedezeti tényezőként léphet fel maga az autó is, az cég önerején túl. Fontos infó még, hogy költségelszámolás tekintetében sajnos nem túl ideális a helyzet: a havi törlesztőnek ugyanis csak a kamatrésze számolható el a költségként.
Ellenben a tartós bérletnél a teljes bérleti díj költségként számolható el! Ami azért elég nagy segítség. Ha egy 60 ezer forintos törlesztővel vagy bérleti díjjal számolunk, az azt jelenti, hogy hitel vagy lízing esetén ebből olyan 3-6 ezer forint számolható el. Elég nagy különbség, igaz?
Persze a tartós bérletbe itt beleszól az iparűzési adó is, amit minden hónapban fizetni kell. Ez azonban nem egy olyan jelentős összeg, és a másik fontos dolog, amiről nem szabad elfeledkezni, az az, hogy tartós bérlet esetén mindig számolnak egy bizonyos maradványértéket. Ezt az összeget nekünk nem kell kifizetni, ezen az áron fogja a cég a bérlet lejártakor értékesíteni az autót.
Tehát sok a pro és kontra a hitel, lízing, tartós bérlet között. Mindenkinek tudnia kell, hogy mi a legjobb megoldás a saját cégének.
Petya úgy döntött, édesapjával fogja megvitatni a dolgot, nem hoz nélküle döntést, de elmentette a honlapot, és másnap már el is kezdte olvasni a tájékoztatót, amit emailben kapott.